Skip to content

Programförklaring

9 december, 2010

Jag brukar besöka Elsa Billgrens blogg på elle.se relativt ofta. Elsa skriver om, och lägger framför allt upp bilder på, sitt enorma intresse för vintage-klänningar. Vilket hon får fritt utlopp för som inköpare (?) på Beyond Retro. Anledningen till att jag gillar hennes blogg är delvis för att jag också tycker det är väldigt roligt med vintage. Men framför allt är det för att det, efter 16 år av matmissbruk, bantningshets, störd självbild, störd kroppsuppfattning och allt annat som där hör till, är så vilsamt för ögonen med en tjej som är snygg som fan och modeintresserad utav bara helvete men med en kropp som mig eller som vemsomhelst. Som INTE sticker mig i ögonen med nyckelben, knäskålar, höftben och annat som brukar ta upp mer plats än nånting annat när man letar modeinspiration i form av bilder.
Men, eftersom jag och Elsa lever rätt olika liv och mina intressen sträcker sig till betydligt fler områden än vintage (det gör med största sannolikhet Elsas också, men det är vintage som är fokus för hennes blogg) samt att det efter ett tag tråkar ut mig att enbart läsa om och se bilder på andras utekvällar och middagar med vänner, började jag leta efter andra bloggar. Och bloggar finns det. Bara det att, jag behöver en blogg som BÅDE kan vara en lisa för själen i kroppshetsvärlden, med alternativa förebilder och bevis för att det går att vara modeintresserad utan att vara Kate Moss, OCH intressanta texter och funderingar kring samhället och världen och kulturen. Kort sagt letade jag efter den där bloggen jag själv skulle skrivit om jag bara hade självförtroendet, modet och tiden.
Tiden har jag fortfarande inte, men får försöka ta mig så gott det går.
Självförtroendet har jag bestämt mig för att erövra, bland annat genom att VÅGA. VÅGA gå emot alla bilder (inre som yttre) som i 16 år fått mig att skapa ett så förvirrat förhållande till mat, kropp och självkänsla att jag ibland inte vet vad som är fram och vad som är bak. VÅGA fatta att när ångesten kommer krypande, då handlar det om annat än de extra hekton eller kilon som lagts på. VÅGA ta tjuren vid hornen och prata öppet om detta. VÅGA sälla mig till Elsas gäng. De som tar för sig av allt det som flera av oss andra tror är förbehållet enbart de som (i våra ögon) är perfekta nog.
När tanken först dök upp satte jag mig och gjorde en lista som jag döpte till: ”Om jag ska starta en blogg då ska den handla om”. Listan ser ut såhär:
Kropp
• Hur jag kämpar med vikten/utseendet trots att jag nånstans vet att jag inte behöver. Hur min syn på mig själv är totalt beroende av hur jag mår i övrigt (och vise versa) men att jag nästan aldrig kommer ihåg det.
• Att vara queer, att blanda kvinnliga och manliga attribut
• Feministiska perspektiv på utseende. Att en feministisk livsåskådning inte gör en immun för utseendefixering och dåligt självförtroende, men att feminismen kan få en på rätt köl och ge en perspektiv och distans som gör det lättare att släppa och gå vidare
• Hur viktigt det är med BRA och vettiga förebilder. Kvinnor som är snygga och smarta utan att vara modeller. Att fler än jag brottas med detta och gör kloka analyser kring det.
• Om mode, och hur svårt det är att känna att man har rätt till Lanvin for H&M när man inte tycker man är snygg nog.
• Om träning, dans och teater – hur det är balsam för själen att märka att kroppen är funktionell och duglig och att jag kan använda den och är stark och inte bara en yta.

Politik
• Om feminism som politik. Om queera perspektiv

Mitt jobb
• Mina tankar kring vad jag läser och skriver om

Barn och föräldraskap
• Om hur det är att vara förälder på riktigt, långt ifrån Mama-myten.
• Om tillkortakommanden i vardagen
• Om rädslan att förstöra nästa generation

Skrivande
• Båda funderingar kring skrivandet och textprov

Gotland
• Om rötters betydelse. Om luften, myllan, min kvinnohistoria.

Så med andra ord. Här är jag. 10 år efter alla andra. Hälsa mig välkommen, bloggosfär.

7 kommentarer leave one →
  1. Bloggosfär permalink
    9 december, 2010 15:10

    Välkommen!

  2. 9 december, 2010 17:06

    De två centralbyråkraterna bockar och bugar. Välkommen till den fria och luftiga plats andra kallar bloggosfären!

  3. 9 december, 2010 17:15

    VÄLKOMMEN MIA!

    Gud vad kul att du börjat blogga.

  4. 10 december, 2010 14:40

    Du är fan BÄST! Jag följer dig från och med nu! 🙂

    Kram

  5. 11 december, 2010 21:53

    puss och kram, nu blev jag alldeles inspirerad till att börja igen! ba bra du är! och shit va bra du skriver!
    puss

  6. 12 december, 2010 12:26

    Tack och bock finisar!

Trackbacks

  1. Nytt i länklistan! « Ett mercyfuck i Svensonville

Kommentera

