Skip to content

våldsam femininitet

9 januari, 2011

För några år sedan hade jag en mycket kort vända som rugbyspelare. En krånglande hälsena och en avsaknad av lust att göra laget till mitt enda sociala nätverk var de främsta anledningarna till att jag inte fortsatte. (min medfödda bollrädsla gjorde beslutet att lägga ned en aning lättare, måste jag ju erkänna) Jag förälskade mig i rugbyn tack vare ett inslag på sportnyheterna och nu har det hänt igen. Denna gång heter sporten Rollerderby vilken jag upptäckte i dagens DN. Om jag inte hade så svårt för att köpa lagsporters krav på totalt socialt engagemang och om mitt liv inte var så satans fulltecknat skulle jag joina pronto! Det är nåt med den där motsättningen som ligger i våldsam femininitet som jag bara älskar. Den grabbiga slampigheten. Kombinationen av spetsunderkläder och blåtiror, snus och läppstift, muskler och svett och push-up. Var bara tvungen att åtminstone snegla lite lätt på Stockholmslagets hemsida där det visar sig att de har try-outs nästa vecka.  Undrar vilket kick-ass-namn jag ska välja..?

10 kommentarer leave one →
  1. Tove Sohlberg permalink
    9 januari, 2011 19:16

    Spot on!
    Jag är förälskad i det som ju inte är en motsägelse utan ett bejakande av allt det som är jag t ex svett, snus och matchande underkläder eller coktailklänning och fylla a´la ryggdunk. Precis som jag älskar att ha tillgång till (ta mig rätten till) att vara mys-morsa likväl som att festa hårt och vägra att placera mig själv i ett, och endast ett, lämpligt fack. Den bredden är det som gör att jag älskar att leva! Slampig grabbighet ska jag anamma som sammanfattning.

  2. 9 januari, 2011 19:22

    Eller hur?! Att jag kallar det motsättning är ju att det är en kombination av roller som länge (och tyvärr rätt mycket fortfarande) inte varit det minsta ok att kombinerna. Vilket ju är en av anledningarna till att en älskar dem så mycket.

  3. 9 januari, 2011 21:53

    sv: jo det är den verkligen! blir att testa på så fort jag kan

  4. 9 januari, 2011 21:58

    jo, men artikeln speglade ändå inte derby som det verkligen är

  5. 9 januari, 2011 22:07

    Men gud, gört! Man MÅSTE inte vara sinnessjukt engagerad i föreningen, det finns det andra som är. Var med på try outsen om du har möjligeht och bestäm sen hur du vill göra, det är askul!

    Derbypepp från Skåne!

  6. 9 januari, 2011 22:36

    Men JA. Jag ska smyga iväg på tryouts på lördag.

    Hittade hit via Anna och du glider rakt in bland mina bokmärken.

  7. 10 januari, 2011 15:18

    @miriam: tack för pepp!

    @Swede: Du gör mig ännu mer nyfiken! Vad missade artikeln?

    @Katta: Åh, ska du? Fan, jag kanske ska våga mig dit ändå, trots det faktum att jag aldrig nånsin stått på ett par roller blades… Och tack för bokmärkningen!

  8. Henrik permalink
    10 januari, 2011 17:21

    Förslag på artistnamn: Scary Mary. (Bloody Mary lär vara upptaget).

  9. 13 januari, 2011 02:34

    Artikeln saknade hjärta, den saknade engagemand och mest saknade den svett och en känsla om hur rollerderby gör att man vill bli en bättre person och alla vänner man träffar. Jag skrev en lång blogg om det när artikeln kom ut

  10. 13 januari, 2011 02:34

    och absolut!! PROVA PÅ!!

Kommentera

