Skip to content

boktips någon?

14 februari, 2011

Jag är en bokmal. Litteratur och läsande har varit ett av mina största intressen sen jag lärde mig läsa. Denna passion för böcker innebär inte bara att jag läser mycket, utan också en enorm tilltro till böckernas, det skrivna ordets, kraft. Jag tror helt enkelt att jag kan läsa mig klok, läsa mig lycklig, läsa mig frisk.  Nånstans förstår jag väl att det inte alltid är så enkelt. Men tilltron till böckerna minskar inte för det.  Därför blev jag så förvånad när jag här på bloggen fick ett tips från Anna om en självhjälpsbok om ätstörningar och insåg att jag i princip aldrig försökt att läsa mig frisk från ätstördheten. Jag har ju försökt läsa mig frisk från i princip allt annat utom just detta. Jag är ganska säker på att det beror på att jag inte riktigt förrän NU erkänt för mig själv att relationen till maten är något jag kan försöka förändra och lösa (på ett vettigt sätt). Hittills har lösningen nämligen varit antingen att inte äta så jag blir så där smal vilket automatiskt genererar lycka. Eller att i protest mot detta smalhetsideal äta konstant och som besatt. Inget av dessa förhållningssätt är BRA förhållningssätt. Men nu jävlar. Nu ska jag läsa mig frisk. Vilket betyder att jag behöver fler boktips! Bring them on!

3 kommentarer leave one →
  1. 14 februari, 2011 12:46

    Ja, jag har ett. Det är ingen bok inom kategorin du beskriver här ovan, men den är härligt flummig. Handlar mycket om ego och hur man lär sig skilja på vad som är ”ens eget” och alla andras.. Eller.. läs istället. 🙂

    ”A new earth” av Eckhart Tolle

  2. Anna permalink
    14 februari, 2011 21:48

    Mattillåtet av Gisela van Der Steer. Superbra! Borde alla läsa som har den minsta lilla antydan till störd kroppsuppfattning/stört förhållande till mat. Alltså typ alla.

  3. 14 februari, 2011 22:51

    Du är den andra Anna som tipsar om denna 🙂 Måste helt klart läsa den med andra ord. Tack för tipset!

Kommentera

