Skip to content

8 mars!

8 mars, 2011

Idag är en dag att minnas all den kamp som historiens kvinnor (tillsammans med en del män) med blod svett och tårar drivit så att vi kan åtnjuta en hel mängd mänskliga rättigheter som inte var dem förunnat. Idag är också en dag att påminna oss om att den kampen inte är över, att vi måste fortsätta den för en ännu rättvisare värld för kommande generationer.  Men idag är också en dag att släppa alla de motsättningar mellan olika feministiska perspektiv och grupperingar och se till gemenskapen (något jag tycker Ebba Witt Brattström kunde ta till sig av). Glöm för en gångs skull allt vad queer- radikal- livmoder- och anarka- heter och kom ihåg att vi delar en sak, en jävligt viktig sak: Kampen för ALLA MÄNNISKORS LIKA VÄRDE OAVSETT KÖN!

Och fira! Fira kampen som varit och kampen som fortsätter! Själv tänker jag göra det genom att hylla bästa tidskriften Bang som fyller 20 år och har fetaste feministfesten på Södra teatern. Kanske ses vi där?

 

Och en sak till. En dag som denna är inte en dag för självförakt utan för självhyllning. Alla kvinnor borde formulera sig som kloka coola Kakan Hermansson om sin kropp:

Jag vill passa på att berätta att jag älskar min kropp. Jag vet, SKITKONSTIGT med tanke på att jag inte väger 45 kg. Men fatta så kul jag har i den, roligt med röv, roligt med tuttar, roligt att gå, knulla, stå och dansa. Tro mig, världens blir inte vackrare genom att svälta. Och så kanske systerskapet vinner i slutändan och manssolidariteten dör en plågsam död.

Kamp och fest på er!

No comments yet

Kommentera

