Skip to content

projekt som stress eller avlastning?

7 april, 2011

Igår var jag hembjuden till ett fort på södra stranden för middag med vän tillika kollega.  Som disputerad var hennes råd till mig att skala bort allting annat detta sista dryga (sic) år på avhandlingsarbetet. ”Du måste göra plats i huvudet för tankar och analys av ditt arbete” sa hon. ”Det är tråkigt, men nödvändigt.” Den lediga tid som nånstans ändå måste få finnas ibland bör inte spenderas på alltför tankekrävande verksamhet. Den bör ges till goda böcker, filmer, familj och lite vänner.  Jag både höll med och protesterade. Att skriva avhandling ÄR ett sanslöst krävande arbete. Det kräver mycket tankeverksamhet. Och det låter vettigt att skala bort mycket annat för att, som hon säger, ge plats åt analysen. Min protest kom sig av att jag såg hur alla roliga (men visst, ack så tankekrävande) sidoprojekt jag har flög ut genom fönstret.  Bye bye kroppsaktivismen, bye bye bloggen, bye bye styrelsearbetet i Foff, bye bye museumstartarprojektet (mer säger jag inte om det nu). Och det verkade så… ÖKEN. Nånstans ifrån måste jag ju få lust och kreativ input. Kan jag avstå allt det där i över ett år? I ljuset av detta verkar ju min utmaning att blogga varje dag som rena självmordet. Gulp.

Fast just nu, när jag tryckt på paus för en stund. Då är jag duktig på att skala av. Då gör jag såhär:

Lägger mig under filten med datorn i knäet och ser Göran Greider åka Solsidan runt på Segway (i Babel, svts mesta litteraturprogram).

2 kommentarer leave one →
  1. Anneli permalink
    8 april, 2011 11:10

    Balansen kommer med pauser för återhämtning. Att dygnet bara har 24 timmar blir någon gång under livet mycket uppenbart (tror jag) och inte bara ett tecken på ÖKEN;) Lycka till.

  2. 8 april, 2011 22:12

    Jag anar att du har rätt. Men jag gillar inte att erkänna det 😉

Kommentera

