Skip to content

pepp och aktivism

11 juli, 2011

Jag älskar det faktum att någon googlat på ”är ett bmi på 17,5 bra” och hamnat här. Tänk, åh tänk, om denna tjej (för det är en tjej med största statistiska sannolikhet) finner nån form av pepp att hitta självkänslan och självförtroendet någon annanstans än i kroppstorleken. En fåfäng önskan, men hoppas kan man alltid.
För det är detta jag vill att bloggen på nåt sätt ska bli. När jag startade den var det ren självbevarelsedrift. Men ju längre tiden gått och ju mer jag abetat mig igenom mina egna (kropps)demoner, desto mer aktivistlusta känner jag. Ett sätt detta tagit sig uttryck är att jag fått den stora förmånen att medverka på ett litet hörn i en kommande antologi om ätstördhet med titeln ”Ätstört. En antologi om ätstörningar, fett, mat och makt” som kommer ges ut av ETC i höst. Ett av kapitlen har formen av ett samtal mellan aktivister där jag samtalar med Susanna och Hanna. Håll utkik efter boken, den kommer bli ett sanslöst behövligt och efterlängtat bidrag till diskussionen om ätstörningar med ett tydligt normkritiskt perspektiv, något vi inte är bortskämda med direkt.

Och sen jävlar, sen ska vi revolutionera världen och utplåna alla sjuka kroppsuppfattningar och skapa självkänsla så den sprutar ur tidigare så hatade öron. Eller i alla fall försöka.

No comments yet

Kommentera

