Skip to content

Kontrollbehovets många ansikten

2 augusti, 2011

Jag läser en intervju i DN om Hanna och hennes kamp mot
anorexin. Hur den började med en tävling om smalast mage på lågstadiet.
Kontrollbehov kan ta sig så många uttryck, att vara tävlingsmänniska är bara
ett av dem. Kampen mot kilona, maten och vågen blir en tävling där man tror att
man vinner mot sig själv fast man egentligen förlorar. Jag har tänkt mycket på
det där sedan jag för några dagar sedan läste om en app där man kunde
fotografera maten med mobilkameran och sedan läste programmet av vad man hade
på tallriken och hur många kalorier som där ingick. Artikeln fokuserade det
vansinniga i att genomfattiga människor i U-länder för några futtiga ören
räknade ut hur mycket ångesten kostade i kalorier för västvärldens medelklass.
Att vara tävlingsmänniska och dessutom nördig på den nya tekniken är för en
ätstörd person en farlig kombination. Jag har i mina perioder av
kontrollbesatthet använt mig av sidor på nätet där man kan föra matdagbok och räkna
varenda kalori som intas eller förbrukas. Att nu ha möjlighet till detta på
fickan, dygnet runt. Det är en prövning. Det finns stegräknare som håller koll
på din kaloriförbränning dygnet runt. Enda kravet är att du har telefonen i
fickan. För mig är det en balansgång som heter duga att inte falla för
frestelsen. För det är inte i första hand en frestelse att hålla koll på vikt
och att få känna byxorna sitter lösare. Det är frestelsen att ha denna KONTROLL.
Att väga, mäta, räkna och göra sin kropp, sitt ätande, sitt hela liv till ett
projekt. Av den enda anledningen att verktygen finns där. Och att ångesten
spökar och därmed behovet av att ständigt kontrollera den.

No comments yet

Kommentera

