Skip to content

bantning, barn och skönhetshets

18 augusti, 2011

Har för tillfället någon slags minivariant av skyttegravskrig pågående. Kan sitta och titta på mig själv utifrån och tänka att jaha, back in business. Exakt allt det där jag trodde jag klarat av att lämna, på’t igen bara. Som en dålig repris av en från början usel film.

Och jag ska lägga ner. Och jag kommer att lägga ner. Bara inte riktigt än.

Att mitt i det mötas av nyhetsinslag om att 7-åringar ( läs flickor) tycker de är för tjocka och försöker banta. Det, ja. Det är bara lite för mycket. Jag tittar på våra 7-åringar, ser min dotter åma sig framför spegeln, fortfarande tackochlov med ett självförtroende av stål, och tänker: När börjar det för dem? Har det redan börjat? Och jag vet ju, JAG VET, att vad jag gör spelar roll. Hur jag beter mig spelar roll. Och även om jag aldrig knystar ett ord om vikt eller storlek eller bantning eller kroppsnojja så är jag inte dummare än att jag fattar att de är smartare än så. De har tentakler vi inte ser.

Lady Dahmer skriver om hur vi prackar på våra barn skönhetsideal redan från start via exempelvis Disneyprinsessorna och jag vrider mig av ångest över att jag inte haft hjärta att vägra ungen överkonsumering av dessa. Hon har formligen älskat alla dessa Disneyprinsessor i  flera år men kommer det vara värt det? Kommer hon allvarligt att få äta upp den kärleken när hon i tonåren står och nyper sig i midjan framför spegeln? Föräldrasamvetet, ibland så paralyserande stort. Det är nåt jävla fel med världen.

No comments yet

Kommentera

