Skip to content

ätstördheten som kontrollfunktion

28 augusti, 2011

Antologin med ett normkritiskt perspektiv på ätstörningar,
där mitt, Hannas och Susannas samtal utgör ett av kapitlen, närmar sig
utgivning. Under Pridefestivalen anordnades ett antal seminarier utifrån
antologin och jag har ända sedan dess haft ett slumrande blogginlägg i
bakhuvudet men inte lyckats få det på pränt. Jag vet inte om jag lyckas nu
heller, för de här tankarna är så svåra att få ihop. De handlar om hur lite
ätstördheten egentligen har att göra med kropp, vikt och utseende. Hur den egentligen
är ett sätt att ta kontroll och skaffa sig makt i en situation som känns
kaotisk. Första gången jag stötte på den tanken kändes den mig mycket
främmande, jag VISSTE ju att för mig var det (är det) så otroligt intimt
förknippat med hur jag ser ut, hur attraktiv jag känner mig, hur kläderna
sitter, hur illa jag mår av fyra meter långa (men ack så tunna) fotomodeller
som jagar mig på varenda tunnelbanestation. Och samtidigt. Nu när jag det
senaste året så aktivt försökt att förstå och bekämpa min egen ätstördhet, med
hjälp bland annat av bloggen, så är det som att den där kopplingen mellan hur
jag ser ut och min ångest kopplad till mat och vikt har försvagats. Och det är
förvirrande. Det gör allting än mer oförutsägbart. För det innebär att jag kan
känna mig lugn och trygg i min kropp och ÄNDÅ överfallas av alla de där till ätstördheten
kopplade ångestkänslorna. Och lösningarna som de senaste 16-17 åren handlat om
att minimera kaloriintaget för att hantera ångesten funkar inte längre. Eftersom
det egentligen aldrig är det som det har handlat om. Det är något ANNAT. Det är
behovet av kontroll, känslan av vanmakt i mitt eget liv. När det dyker upp blir
min sedan länge inlärda reaktion att nypa mig i hullet framför spegeln och få
panik av att det känns som att jeansen blir tajtare över låren minut för minut.
Men det är, och detta är viktigt, endast min inlärda reaktion. Det är så jag
har hanterat vanmakten och rädslan för förlorad kontroll, rädslan för kaos genom
livet. MEN, det är INTE kroppen och vikten som är problemet. Och där nånstans,
i den insikten, ligger möjligheten till befrielse.

(BTW :Antologin finns nu att förbeställa hos ETC och för er
som har vägarna förbi bok- och biblioteksmässan i Göteborg 22-25 september
kommer ett gäng av oss som medverkar i boken att finnas i ETC:s mässmonter.)

No comments yet

Kommentera

