Skip to content

preparing to survive fall

29 augusti, 2011

Kanske är jag alldeles för tidigt ute. Men barnen har börjat skolan, det känns inte längre givet att åka till stranden på helgen och Elsa har börjat med halsduk (bara en sån sak). Med andra ord är det hög tid att börja förbereda sig för att överleva hösten, och sedan även vintern. Det låter kanske dramatiskt, men jag tillhör den där kategorin som känslomässigt går i ide under hela vinterhalvåret. Mitt hjärta och psyke har helt enkelt jävligt svårt att hantera mörkret. Har svårt för kylan också men det är mörkret som sätter sig som en igel på själen och lägger sig som ett kvarnhjul kring nacken. I helgen satt jag och H och försökte komma på allt som var bra med hösten, eller snarare, allt vi kan göra för att den inte ska bli den där långa mörka ångestperioden som jag fasar för. Det här kom vi fram till:

Vända på fåtöljerna i vardagsrummet och utnyttja det faktum att vi faktiskt är bortskämda med en öppen spis!

Krypa ned i soffan och se alla de där filmerna och tv-serierna vi aldrig hinner med när solen lockar.

Hitta på kreativa projekt som gör det roligt att vara hemma och inomhus. H har planer på att bygga en gitarr och jag funderar på att lämna in min symaskin på reparation och lära mig sy. Eller kanske fortsätta mitt amatörfotograferande med att bli en fena på Photoshop?

Irish coffee!

Bra ytterkläder som gör det möjligt att vistas utomhus utan att avlida av fukt eller kyla, de där få timmarna det trots allt är dagsljus. För är det något jag lärt mig genom åren så är det vikten av att tanka dagsljus när det bjuds.

Varma skumbad (skulle vilja skriva långa också men jag har aldrig ro att ligga längre än en kvart)

Vad har ni för överlevnadstips inför denna mörka årstid?

5 kommentarer leave one →
  1. 30 augusti, 2011 20:32

    Jag är bara sådär obehaglig att jag gillar hösten. Det är så vackert, så friskt, så underbart att vara ute. Sedan mörkermånaderna med alla ljusslingor, längtan till adventstiden, pynt, myskvällar, slut på krav om lyckliga, festliga partystunder i ljumma sommarkvällar, slipper raka benen, bra tv-serier och en massa annat härligt.

    Våren däremot… Herregud, där kommer min ångest. Där våren bara är prestation och orimliga förväntningar är hösten som en vänlig, förlåtande vän.

    En sak till att sätta upp på listan: Träffa Anna och Loke.

    • 30 augusti, 2011 20:55

      Jag håller inte det minsta med dig men tipset var bra, det tackar jag för 😉

  2. Julia permalink
    30 augusti, 2011 21:23

    Drack varm choklad på Chokladfabriken idag. Och det känns som nåt man bara får göra när det är tillräckligt kallt och murrigt.

  3. 1 september, 2011 18:53

    Man får ha på sig härliga sjalar och koftor, och snygga boots och stövlar!

    De vackra höstfärgerna!

    De gnistrande kalla vinterdagarna!

    Höstgrytorna!

    Man slipper svettas.

    Åk pulka, bygg snögubbar, ljuslyktor.

  4. Fröken F permalink
    2 september, 2011 09:28

    Jag håller med Anna. Hösten är ändå ok. Åtminstone fram till november. Januari och februari däremot…

Kommentera

