Skip to content

solidarisk med miljön men osolidarisk med mänskligheten?

3 september, 2011

Jag hörde självförsörjande gröna vågare på P1:s Konflikt imorse och kan inte låta bli att bli provocerad. Självförsörjande ligger farligt nära självgod. ”Bring on the ekonomiska kris och bankrutta länder, vi är självförsörjande så vi klarar oss ändå”. Det framställs som solidariskt och vackert men är det egentligen inte avståndstagande och ansvarslöst? Ett samhälle och alla de rättigheter och skyldigheter vi i samhällsbyggandet genom århundradena arbetat fram bygger på att människor lever tillsammans och tar ansvar för varandra, inte bara sig själva. Om alla väljer att bli självförsörjande och därmed inte är beroende av människor i sin omgivning, försvinner då inte incitamentet för ansvarstagande och medmänsklighet? Tycker det ligger farligt nära det Kadhammar skrev om Stockholms landstingsmoderater häromdagen. Varför ska jag bry mig, JAG klarar mig ju. Men hey, jag är kanske bara cynisk?

No comments yet

Kommentera

