Skip to content

bildtröst

18 oktober, 2011

När jag gick på högstadiet  och alla läste Vecko-revyn och jag var sådär krypa-ur-skinnet-obekväm med min kropp och bara inte kunde värja mig mot de trådsmala (i mina ögon) skitnsygga modellerna i modereportagen fann jag tröst i de enstaka reportage som gjordes med plus size-modeller. Att se snygga tjejer i betydligt större storlekar posera på samma sätt som de ”riktiga” modellerna kändes som ett erkännande. Ett erkännande av att en (jag) kunde vara snygg och ha RÄTT  att visa upp sig trots att en drog betydligt större storlekar än Cindy Crawford, Emma Sjöberg eller Kate Moss. Och jag märkte härom veckan att detta faktiskt fortfarande gäller. Via fejjan snubblade jag över ett modereportage från franska Elle med plus size-modellen Tara Flynn. Och ja. Jag vet alla problem med denna typ av reportage, hur heteronormativt det är, hur det spelas på samma skönhetsideal som reportagen med trådsmala, hur en fortfarande måste vara kvinnligt vacker på ett visst sätt för att duga. Men ändå! För mig gör det fortfarande, när jag är påväg att krypa ur mitt skinn, gott att se att det ÄR möjligt att vara snygg (och framförallt FRAMSTÄLLAS som snygg) trots att en drar stora storlekar.

Och hörrni. Imorgon onsdag är det Stockholmsbaserad releasefest för Ätstört! Från 18.00 i RFSL:s lokaler på Sveavägen 59. Kom!

4 kommentarer leave one →
  1. Anna permalink
    18 oktober, 2011 12:34

    Vet du vad jag avskyr? Med överviktiga likväl som andra ”minoriteter”? Att de (vi) aldrig är med i tv, film, ja all typ av media, endast i egenskap av människor utan alltid i egenskap av sin minoritet.

    Svårt att förklara. En tjockis kanske är med på film (t ex i filmen Prinsessa) men då inte som en ung tjej med skådisdrömmar utan det ska genast problematiseras. Hon är med i egenskap av tjock och det är henne till nackdel, men sen vänder hon till framgång TROTS att hon är så tjock. Etc.

    Hur ofta ser vi ”avvikande” människor som är med bara som människor? Som ett snitt av det samhälle vi lever i?

    • 18 oktober, 2011 13:04

      Jag håller med, verkligen! Och jag märker också att det är så invant även för människor som oss med hyfsat medvetna och kritiska blickar att när en tjock person är med och dess storlek INTE kommenteras (för det händer ju faktiskt, ibland iallafall) så reagerar en istället på det! Vi är så vana vid att alla som inte är smala, vita och medelklass ska delta för att på ett eller annat sätt statuera exempel och representera.

    • 4 november, 2011 09:51

      Ja! De där har jag ramlat över hos FAT:UP, så jäkla bra!

Kommentera

