Skip to content

det börjar ännu tidigare

29 november, 2011

Besattheten av storlek är ofta som mest påtaglig i relation till kläder. När jag har som mest ångest kan det ibland kännas som att jeansen blir tajtare över låren minut för minut. Att kontrollera sin kropp genom hur kläderna sitter (eller tycks sitta) är livsfarligt enkelt och precis som övertron till vad vågen visar finns också en övertro till vilken storlek det är på kläderna jag kommer i (för det handlar ju givetvis om att jag ska passa i kläderna, inte att de ska passa mig). Hur de faktiskt ser ut på blir i såna lägen mindre intressant än vilken siffra som står på lappen och att i en hyfsat lugn period upptäcka att jag måste byta till en annan (läs större) storlek än jag först tog med mig in i provrummet har många gånger utlöst svältperioder. Därför blir jag så fruktansvärt deprimerad när jag läser att storlekarna på Lindex barnjeans har olika mått för pojkar respektive flickor. Samma storlek på jeansen är centimetrar snävare för flickorna. Sannolikheten för att flickor måste ut ur provrummet för att hämta en större storlek är med andra ord betydligt större än att pojkar måste det. Det får mig att undra när min egen (kläd)storleksbesatthet egentligen började och HURIHELVETE vi ska kunna förändra något för kommande (flick)generationer när det ser ut så här. Jämt. Det börjar alltid ännu tidigare.

4 kommentarer leave one →
  1. Anneli Stranz permalink
    29 november, 2011 17:17

    På strukturell (kapitalistisk) nivå känns mycket helt omöjligt och rädslan för hur barn och ungdomar som växer upp i denna fixering ska må framöver är en oroväckande fråga. Det är helt sjukt!
    Vill poängtera hur viktigt det är att inkludera båda (alla) könen i diskussionen då kroppsfixering /skönhetsideal drabbar alla på olika sätt. Normen om vad kroppen ska väga, vilka muskler som ska synas, vilka färger och accessoarer som får bäras kväver varje människa i jakten på den perfekta outfiten ( i vid mening).
    Och så lite pepp; du gör det varje förälder bör – pratar om dina individuella erfarenheter och agerar på strukturell nivå. Vad är bättre än att agera som förebild? Det gör skillnad.

  2. 30 november, 2011 18:07

    Det är verkligen inte OK. Lindex har ju dessutom klantat sig vid annat tillfälle genom att bara ta hem vissa kollektioner i storlekar som högst medium.

  3. 5 december, 2011 21:16

    Vill minnas att flickor statistiskt tenderar att om något vara snarare större än mindre än pojkar åtminstone uppemot mellanstadieåldern också, eller hur? Jag var själv näst längst i klassen upp till fyran, åtminstone, och bland de största och starkaste mellanstadiet ut. Det känns oerhört beklämmande att kulturella förväntningar styr till och med högst påtagliga och mätbara saker som det här.

    • 6 december, 2011 09:07

      Det gör sannerligen hela grejen ännu värre. Ibland tappar man sugen, måste jag säga!

Kommentera

